: Norwegian Failures |
Norwegian Failures
Letschow 2007.08.30. 00:59
A norvg Counter-Strike scenet senkinek sem kell bemutatni, mindenki emlkszik ugyanis az olyan csapatokra, mint az eoLithic, a Catch-Gamer, a Team9 vagy a meet Your makers. Tele vannak tehetsges jtkosokkal, mgsem kpesek komolyabb sikereket felmutatni. Sose jutottak mg be ESWC-n a legjobb 8 kz, nem voltak ott a legjobb 4-ben egyetlen WCG-n sem, valamint a nagyobb CPL-ekrl vagy a WEG-rl is csak ezstrmeket tudtak hazahozni, azt is csak elvtve, alkalmanknt.
A norvg vlogatott idn bejutott a legjobb 4 kz az ESL ENC-ben, ahol azonban megint nem sikerlt emlkezeteset jtszaniuk. LAN-os szereplsk kapcsn bsl rt egy nagyon tfog s elgondolkodtat cikket a norvg Counter-Strike mltjrl s jelenrl, kln kitrve a legnagyobb problmkra, melyeknek ksznheten sosem voltak kpesek igazn nagyot alkotni.
bsl iromnynak olvassa kzben nem kevsszer sikerlt magamban prhuzamot vonni az ottani s az itthoni problmk kztt, mert hogy problma s prhuzam is akad, radsul nem is olyan kevs. A cikk teht nem csak a norvgokrl szl, sokkal inkbb nhny ltalnos problmrl, melyek a legtbb Counter-Strike sceneben a fejlds gtjt kpezik.
A cikk fordtsa
A legtbb norvg szmra, a svdek mindig is a nagy testvrek maradnak, mg akkor is, ha ezt a tnyt ersen tagadjk. Svdorszgban majdnem ktszer annyian laknak, radsul termkeik (IKEA, Volvo, Saab) is jval kzismertebbek szerte a vilgon. Norvgirl igazbl nem sok mindent tudott a klvilg, mg nem talltak elg olajat ahhoz, hogy helyrelltsk a hbor-sjtotta gazdasgot. Az elmlt 25 vben azonban nem kis fejldsen ment keresztl az orszg: mra mr a legtbb szocilis szolgltats ingyenes, tombol a jlt, gy a legtbb norvg szmra jcskn akad id, hogy tbb figyelmet szenteljenek az emberi tulajdonsgok apr-csepr finomabb pontjaira is. Az egyn jlte s az lmok megvalstsa mra mr a legtbb norvg szmra egy elrhet elsdleges clkitzss avanzsldott, mita az alapvet emberi ignyekrt a fekete arany felel. Ksznheten ennek, a legtbb norvg igazn fggetlennek s szabadnak rzi magt. Sajnos azonban ez az embert – termszetnl fogva – hamar ignornss teheti. Senki sem rez ksztetst arra, hogy tanuljon a msiktl, nincs szksgk a norvgoknak arra, hogy felismerjk s kivegyk a rszket a globalizci ltal folyamatosan formld modern vilg mindennapi versenyeibl.
A cikk kezdete teljesen gy hangzik, mint aminek semmi kze sincs az eSporthoz, pedig nem gy van. Ahhoz, hogy megrtsk mi a baj a norvg Counter-Strike scenenel, fontos hogy megrtsk, hogyan is lnek s gondolkodnak a norvgok. A fenti bekezds teht inkbb egy kis csomag, amit a trtnelem rksgl sznt Norvginak, belertve az eSportot is, melyre a fenti lltsok akr orvosi diagnzisknt is rthetek. Itt az id, hogy elkezdjk gygytani a krt.
Meg kell hagyni, hogy valahol a norvg rajongknak is igazuk van: az orszg valban kitermelt mr magbl nhny vilghr jtkost. Ami azonban megklnbzteti a norvgokat a nagy testl az az, hogy sosem volt olyan csapatuk, ami nemzetkzi szinten is dominns tudott volna maradni huzamosabb ideig. Amikor vgre adottak voltak a felttelek, hogy bekvetkezzen a vrva vrt ttrs, a csapatok felbomlottak a tlsgosan fggetlen, nkzpont jtkosoknak s a belviszlyoknak ksznheten.
Jørgen "XeqtR" Johannessen volt az els sikeres norvg export az eSportban. Megnyert mindent, amit csak lehetett mr plyafutsa legelejn (2001-2002). Akkoriban a dn Spirit of Amiga csapatt erstette, majd a legends s akkoriban verhetetlen svd Ninjas in Pyjamashoz igazolt. Hamarosan elhagyta a NiP-et is, gy harmadik helyen vgzett a CPL Winter 2001-en a Gameonline csapatval, majd pr hnappal ksbb jra sszellt HeatoN-nal s Potti-val az SK Gaming szneiben. Johannessen azzal indokolta klfldi csapatokban val rszvteleit, hogy nem volt elg tehetsges, versenykpes norvg jtkos akkoriban a piacon. Annak ellenre, hogy valamelyest igaza volt, pontosan ezen a CPL-en trtnt meg a norvg Counter-Strike trtnelmnek egyik legemlkezetesebb pillanata.
A norvg Massive Attack is elltogatott a dallasi versenyre, de senki sem vrt tlk semmit, hiszen a verseny eltt a ltez sszes PCW-jket elbuktk a kt hnapos online gyakorls ellenre. Ksbb a dallasi tornn rsztvev csapatok legnagyobb megdbbensre kiderlt, hogy ennek csupn csak az volt az oka, hogy a Massive Attack csapata mindvgig a LAN-os cfg fileokkal kszlt a versenyre. Mondanom se kell, hogy ez kzel sem volt ideilis a PCW-k eredmnyeinek tkrben, azonban magn a tornn nagyon is jl mkdtt, gy kisebb csodkra voltak kpesek a Hyatt Hotel alagsorban. A Quake 2-bl jl ismert Ruben "DarK" Bielenberg s Lars "Naikon" Olaisen vgig a htn vitte a csapatot a tornn. A pros minden lvonalbeli alakulatot kitsszeren gyztt le egszen addig, mg ssze nem kerltek XeqtR-rel s svd pajtsaival. Naikon a verseny utn azt nyilatkozta, hogy teljesen meg volt dbbenve, hogy LAN-on minden mennyivel egyszerbb volt, mint az online felkszlsek sorn. A nagy ttrs utn a jv csak gy ragyogott a piros-fehr-kk trikolorban.
Hrtelen azonban - az eSport trtnelem sorn elszr - eljtt a norvg mentalits csf s nz arca, s ahelyett, hogy szponzorokat gyjttt volna maga kr a csapat, folytatva a kemny gyakorlst, a „sztrokk” vlt jtkosok egyik naprl a msikra felhagytak a rendszeres kszlssel. A motivci s a gyzniakars hinyban vgl feloszlott a Massive Attack. DarK s Naikon folytattk a plyafutsukat, mg Minatory, Wiseguy s Starwatch szmra gyakorlatilag vgett rt a Counter-Strike, mint versenyszer jtk. Az kudarcuk egy tkpes norvg csapat s franchise sszelltsra, remekl jellemzi az egsz utat, amit azta a norvg Counter-Strike kzssg naponta bejr.
Annak ellenre, hogy lttuk, mi is trtnt a Massive Attack csapatval, a hasonl remnyekkel kecsegtet Meredia s a Team Spacebar is kvette eldjt a lefolyn. El is rkeztnk ezzel a CPL Oslo-hoz, ahol az eoLithic a semmibl vlt egycsapsra hress, azonban k is csak annyit tudtak felmutatni, hogy 7-bl 6 alkalommal megvertk az SK Gaming-et. Br a dicssgfalukon tallhatunk kisebb tornagyzelmeket is (CPL Oslo, Mindtrek), de egyik sem akkora kaliber, hogy nmagban trtnelmi jelentssggel brjon. Mgis annyira bztak a csapatban a norvgok, hogy sokan azt tartottk rluk, hogy mr csak azzal is megnyerik a CPL Winter 2004-et, hogy megjelennek a versenyen. Vgl egy megalz 8. hellyel kullogtak haza, s ezzel elkezddtt az utols norvg kln vgjtka, akiknek meg volt az eslyk a sikerre a nemzetkzi vizeken is. 2 v hallgats kellett ahhoz, hogy sszelljon egy Catch-Gamer, majd ksbb egy Team9, akik a dobogrl lengethettk a norvg zszlt.
Ismt elegend csak a svd scenere tekinteni, hogy vlaszt kapjunk a kt nemzet kztti alapvet klnbsgekre. Ami engem mindig is lenygztt a svdekben, hogy kpesek voltak jra s jra j tehetsgekkel elltni a scenet, akik egy csapatban jtszhattak a tapasztaltabb, idsebb jtkosokkal rengeteget tanulva tlk. Nzzk csak a legnagyobb neveket kronolgiai sorrendben: HeatoN, Potti, SpawN, fisker, vilden, Snajdan, cArn, dsn, ins, zet, Tentpole, f0rest – s mg csak a felt sem soroltam fel. A norvgok sosem voltak kpesek keverni a feltrekv fiatal tehetsgeket a tapasztalt, m motivcis vlsgban szenved rgi sztrokkal, mg ez a svdek szmra teljesen termszetes volt. A legfrissebb pldrt mg csak egy hnapot sem kell visszautazni az idben, ott van neknk GeT_RiGhT, akit leigazolt a Ninjas in Pyjamas csapata.
Ugorjunk vissza 2002-be, amikor ppen szrnyait nyitogattk a msodik genercis Counter-Strike jtkosok. Ezt az idszakot rnykolta be az XeqtR s elemeNt kztti ellentt. Mg az elbbi volt a nagy s elismert nv, aki dn s svd jtkostrsaival agyonnyerte magt, addig elemeNt jelkpezte a valdi, nyers s csiszolatlan tehetsget, akinek nem sok kellett ahhoz, hogy az egsz vilg a lbai eltt heverjen. Egyszeren csak nem jttek ki egymssal, kptelenek voltak flretenni szemlyes ellentteiket a csapat s a siker rdekben. Mg akkor sem volt minden felhtlen, mikor kzsen rtek el eredmnyeket a NoA-val (2004-2005).
Ez a fajta mentalits hamar precedens rtk lett, ami tllve az sszes rgi nagy norvg jtkost, mg ma is ksrt a sceneben. A fiatal tehetsgek ellkik maguktl a lehetsget, hogy tanuljanak a tapasztaltabbaktl. Egyszeren ez egy olyan t, amin nem szeret senki se jrni. Az j tehetsgek, inkbb makacsul maguktl tanulnak, maguk akarjk kitaposni a hrnv fel vezet svnyt. A hrnv pedig nem jelent mst szmukra, mint egyni kpessgeik megkrdjelezhetetlen elismerst. Brmelyik profi foci jtkos igazoln azt a tnyt, hogy kpessgeik s tehetsgk ellenre, mindig van mit tanulni a tapasztaltabbaktl. gy csinljk ezt minden sportgban, s gy mkdik ez az letben is. A fiatal tanul az idsebbtl. Minden ms mdszer csak a tkletes t lervidtse a jobbvls fel vezet harcban.
Az XeqtR vs elemeNt vita s szembeforduls – ha csak tudat alatt is – erstette a norvgokban az egyni rtkek eltrbehelyezst a csapatjtk felett. Elg furcsa hozzlls ez egy olyan nemzettl, ahol a kollektv tudat s a szocilis demokrcia mr tbb mint 50 ve jelen van. Mgis gy tnik, hogy az eSportban a status quo-t mg mindig a mlt esemnyei hatrozzk meg a jelenlegi erviszonyok helyett. Brmely profi jtkos, aki mr tbb, mint 20 LAN-on rszt vett altmasztan, hogy mikor ott lsz a dnt pillanatban a skill mr kzel sem szmt annyira, mint a hatrozottsg, a csapatmorl, s a korbbi hibink felismerse s kijavtsa. Ha voltl mr ilyen helyzetben, sejted, hogy mi fog trtnni s a tapasztalataid alapjn fejldsz. Taln ez is a legfontosabb - fggetlenl attl, hogy milyen szinten is vagyunk – a fejlds. Ott vannak a Pentagram jtkosai, akik mr 2004-ben is ugyangy ontottk magukbl a fejeseket, mint ma, mgis a gyzelmeik szmt tekintve, bven akad klnbsg a mlt s a jelen kztt.
Az a problma az individum tlrtkelsvel, hogy ekzben elfelejtnk a lnyegre figyelni. A legtbb feltrekv CS jtkos szmra nem ms ez az egsz, mint rocksztrr vls. Az egsz nem tbb, mint csinlni egy letreszl fragmoviet, befejezni a jtkot, amilyen gyorsan csak lehet, majd beloginolni a Gotfrag-re vagy a Fragbite-ra s jra s jra elolvasni azt az 50+ kommentet, ahol az egyni jtkot dicsti mindenki s mi vagyunk a sztrok a szemkben. Van azonban egy Jonathon "Fatal1ty" Wendell nev fiatalember, aki rengeteget tett azrt, hogy az eSportot szlesebb krben is befogadja a mdia. az a src, aki sikereinek ellenre, sosem felejti el hangslyozni, hogy mennyire fontos az elhivatott s alzatos gyakorls, hiszen is ennek ksznheti a sikereit. Mirt nem hallgat r senki?
Minden idk egyik legtehetsgesebb, legnyugodtabb Counter-Strike jtkost, Michael "ahl" Korduner-t egyszer megkrdeztk egy interjban a sikereirl, melyre az albbi vlaszt adta: "Nagyon knny eljutni a cscsra. Mindenki megteheti egy kis gyakorlssal s elhivatottsggal, de csak a legtehetsgesebbek tudnak ott maradni."
Ha jra plyakezd, fiatal jtkos lehetnk, fggetlenl attl hogy milyen sportot vagy jtkot vlasztok, kinyomtatnm ezt a kt mondatot, majd bekeretezve az gyam fl akasztanm. Ettl nagyobb alapigazsgot mg nem mondtak arrl, hogyan is lehet profiv vlni az eSportban. Mgis pont ahl volt, akit a legtbbet kritizltak azrt, mert nem akarta elsajttani az jabb s innovatvabb dolgokat, gy sajnos nem is kapott akkora figyelmet, amekkort megrdemelt volna. Azonban azt ne feledjk el, hogy ezeket a kritikkat nem a hasonlan sikeres jtkostrsaitl kapta, hanem az internet adta anonimits mg bj kisgyerekektl.
Mg egy rdekes norvg jelensg: amikor a megjult Team9 s megnyerte a CPL UK-t, a csapatmorl s az egyni skillek a cscson voltak a klnban. A hatr a csillagos g volt, vgre volt egy generci, aki trnfoszthatta volna a svdeket. A jtkstlusuk s a csapatjtkuk taln a mostani fnatic-hoz volt leginkbb hasonlthat. A trtnelem azonban teljesen mskppen emlkszik vissza rjuk. Ebbl a Team9-bl alakult ki vgl a meet Your makers, akiket pont a fnatic mosott le a plyrl a CPL Winter 2006 dntjben. Amikor a svdek egy fontos krt hoztak egy 2vs3/4 htrnybl, csapatkapitnyuk, Patrik "cArn" Sttermon egy boldog mosolyt eleresztve kzlte trsaival: Te j g, ezek a srcok pocskok!
Ha a vikingek kort lnnk, s egy ilyet hallottak volna egy svd szjbl, akkor a faluban mindenkit megerszakoltak volna, kifosztottk volna az sszes hzat, s genercikon keresztl mrgezett gombval etettk volna az egsz lakossgot. Az idk vltoznak. A 2006-os dntben elszenvedett veresg ta a norvgok semmit sem tudtak felmutatni vagy tenni ez ellen. Szomor, de ettl mg tny.
Mg szerencse, hogy van ez a pozitv letszemlletnk, s mindennek megltuk a napos oldalt. Hiba vannak tehetsges jtkosaink, remek infrastruktrnk s nhny nagyobb emlkezetes pillanatunk (Massive Attack - CPL Winter 2001, eoLithic - CPL Oslo 2002, Catch-Gamer - WEG Season 2, Team9 - CPL UK 2005, meet Your makers - CPL Winter 2006) a norvg scene mgse tallja nmagt s szinte egyetlen egy tornt sem nyertnk mg. Milyen ironikus viszont, hogyha megkrdezel egy norvg rajongt, hogy melyik volt a norvg Counter-Strike-nak a legnagyobb sikere, ltalban kt dolgot monadnak: az eoLithic SK Gaming felett aratott sikereit, vagy a Catch-Gamer 16:0-s gyzelmt, szintn az SK Gaminggel szemben. Taln mg szba kerlhet a Team9 is, akik a CPL UK-t ppen a NiP legyzsvel nyertk meg, de ms vlaszt biztos nem fogsz hallani.
Ami viszont kzs a hrom vlaszban, hogy minden esetben arra emlkeznk, hogy egy norvg csapat megvert vagy megalzott egy svdet. A gyzelmek s a sikeres szma mr kzel sem olyan fontos. Ez taln a legszomorbb s legaggasztbb ebben a nzpontban, hogy ez a scene nem is tudja milyen nyerni s gyztesnek lenni. Ismerik, hogy milyen nhnyszor meglepetst okozni alulrl, eslytelenebbknt, de nem reztk mg a siker zt. Norvgia teht teljesen el van tvedve az FPS-nemzetek erdejben. A mlt hibit senki sem javtotta ki teljesen, csak nhny tnett kezeltk ideiglenesen s felletesen. Van aki nem tanul a hibibl, hanem jra s jra megli ket. Sajnlatos, hogy a norvg kzssg tele van tehetsgesebbnl tehetsgesebb jtkosokkal, mgsem kpesek hossztvon versenykpesek maradni a nemzetkzi porondon. A legtbb fi s lny csak sokat jtszik a jtkokkal, de semmi komolyat sem tesznek a sikerrt, k csak elismert sztrok szeretnnek lenni. Van egy nagyon jellemz pker-monds, aminek az ellenkezje nagyon is illik az eSport-ra: „Amit nem teszel fel, azt nem tudod elveszteni”. A norvgok pedig nem tudnak nyerni, mg fel nem ismerik, hogy mit kne ahhoz (fel)tennik, hogy eljussanak a cscsra s ott is tudjanak maradni. A nyershez ugyanolyan tuds szksges, mint a mozgs elsajttshoz vagy a fegyverszrs kontrollshoz. Ezt sem rtana megtanulni.
Tapasztalataim alapjn a Source sceneben sincs ez mskpp: mentsk meg a legjobbak emlkt s prbljunk meg eggy vlni velk. Mindenki csak sztr akar lenni, de senki se kpes beltni, hogy mekkora ttet kell betolni az asztal kzepre ahhoz, hogy ez valra vljon. Ezt klnsen rdemes lenne tgondolni, az eurpai CGS szezon kezdetnek kapujban. Nagyon sokig a jtkosok csak indinokknt dolgoztak s jtszottak, hogy jutalmul kapjanak nhny veggolyt vagy mrvnydarabkt. Itt a lehetsg, hogy valami tbbet kapjunk azrt, amit igazn szeretnk csinlni.
El is rkeztnk ezzel az utols bekezdshez, amit remlem minden ambicizus jtkos megfogad majd. Itt az ideje, hogy letegynk valamit az asztalra s ne csak beszljnk rla. Aztn dntsk el magunkban, hogy mltsgteljes vagy borzalmas bajnokok szeretnnk-e lenni. Mindkt esetben bajnokok lehetnk egy kis idre, csak ksbb legyen mivel altmasztani nagysgunkat.
|