: Doug Lombardi interj |
Doug Lombardi interj
Letschow 2007.11.30. 16:50
Az jonnan megjelent s megjelen Valve jtkok igen rdekes hresztelseket vittek krbe a Counter-Strike trsadalomban, a CS 1.6 vagy akr az egsz CS hallrl. Ebbe belerthetjk a frisstseket, a TV kzvettsek jogait s mindent, ami a tmval kapcsolatos. A readmore.de utnajrt a dolgoknak s sikerlt a Valve marketing igazgatjt - Doug Lombardit - elkapni egy interj erejig, amelyben sz esik az 1.6 s a Source kzti harcrl, a jvrl a jtkokon s a TV kzvettseken egszen a Team Fortress 2-ig. Sok olyan krds kerlt tertkre, ami mr rg ta tisztzsra vrt. Vajon lesz CS2? Vajon a TV kzvettsek jogai kit illetnek meg, szabad egyltaln meccseket leadni a TV-ben vagy ms mdikban? Mi lesz a reklmok sorsa, mely jtkok lesznek a kvetkezk? Az 1.6 sorsa meg lenne pecstelve, vagy van mg kit? Valban van az 1.6-nak egy rejtegetett specilis verzija, ami mentes a sok bug-tl, amit mr „megszoktunk”? Vajon a Team Fortress 2 lesz az a jtk, ami Valve-os game-knt ismt nagyot harap a tortbl? Ezekre s mg szmos egyb, eddig feltratlan krdsre vlaszt kaphattok ebben az igazn tartalmas beszlgetsben Doug Lombardival.
Riporter: Akkor kezdjk is el. n gy ltom, hogy kt nagy Valve jtk-kzssg alakult ki igazn, az taln nem titok, hogy melyik kett. Hogy ltod a jvben a CS:Source kzssg nagyobb lesz? Vagy mr egy lpssel elrbb jrtok a fejlesztsben s inkbb a Team Fortress 2-re koncentrltok?
Doug Lombardi: gy gondolom, hogy neknk nem elegend egy jtkot megcsinlni, hanem azt folyamatosan javtanunk is kell, hogy minl tkletesebb legyen. Semmikppen sem szndkozunk egy-egy jtkot az eltrbe helyezni s gymond rknyszerteni az eSport scene-t, hogy azzal jtsszon. A jtkok igen rdekes dolgok, hiszen gyakran nem az hatrozza meg egy jtk sikert s azt, hogy hnyan jtszk vilgszerte, hogy az milyen j jtk, hanem csakis az, hogy hnyan jtsszk. Amolyan ngerjeszt folyamat: nem kell egy jtknak jnak lennie, elg, ha sokan jtsszk s mris hres lesz. A Valve tovbbra is a jvre koncentrl s a fanbzisokra, amivel egytt termszetesen az eSport kzssgek felkarolsa a lnyeg, s hogy meg tudjuk ezek a rajongbzisok mivel hajlandak jtszani.
Riporter: Relis az a riadalom az 1.6 rajongi fell, hogy elvesztik a jtkukat, mert a szervereket megszntetitek?
Doug Lombardi: Nagyon jl tudod, hogy mi soha nem akartuk s soha nem is fogjuk megksrelni az 1.6 lelltst s meglst. Knnyen megtehetnnk, hiszen csak a teljes tmogatst kne megvonni az 1.6-nak s erre szmos t ll a rendelkezsre a Steamnek ksznheten, mi mgsem tesszk. Ha ki akarnnk nyrni biztosan meg is tennnk, azonban ennl fontosabb dolgaink is vannak (nevet). Inkbb ksztjk az jabb s jabb jtkokat, olyanokat, amikrl gy tudjuk, sokan szeretnk jtszani. A tbbit meg frisstjk vagy bkn hagyjuk promcis szempontokbl. Mindig megprblunk j s j dolgokkal elrukkolni, amit megszerethetnek az emberek, mint pldul a Team Fortress 2.
Riporter: Az utbbi pr hnapban igen sokat hallhattunk a jtkon belli reklmozsokrl. Mirt pont az 1.6-ban kezdttek el? Csak az volt az ok, hogy jelenleg ez a legnagyobb kzssg?
Doug Lombardi: Nos, kzrejtszott az, hogy az 1.6-os kzssg a legnagyobb amivel rendelkeznk. Elindtottuk a jtkon belli reklmozst tesztelsbl, hogy meglssuk, a jtkokban mennyire llja meg a helyt. Minden eddigi reklmozshoz kpest ennek a mdszernek van - gy nz ki - a legnagyobb nzbzisa. Teht a reklmok a jtkokban meglltk a helyket, s egy akkora kzssg is kpes volt lenyelni, mint az 1.6-osok. Ez a jtk teht egy kivl hely volt, ahol az egszet tesztelhettk. Mivel mkdik, gy benne hagyjuk a jtkban s haladunk tovbb a termelssel, mint ahogy haladunk tovbb az t kitapossn. Megprbljuk a reklmok elhelyezst olyan mdon kitesztelgetni, hogy azok vgs helykn ne zavarjk a jtkmenetet soha. gy ltjuk, hogy ezzel egyelre nincs is nagy problma. Egyelre ms jtkokba nem tervezzk a reklmok belepakolst, egszen addig , amg az 1.6-nak mg ekkora a jtkos kznsge. Ez egyszer gazdasgi fogs. Elkezdjk a legnagyobb jtkkal, s ha az mr kiment a divatbl kezdjk egy msikkal.
Riporter: Meg fogtok prblkozni a pnz direkt beszedsvel az MMO cgekhez hasonlan, mint pldul a Blizzard? Ez egyltaln rdekelheti a jtkosokat?
Doug Lombardi: Nos, ezt mr nagyon sokszor hangslyoztuk, hogy mi egyltaln nem vagyunk hve a fizess s jtssz stratginak. Senkitl nem akarunk pnzt lehzni a frisstsekrt vagy az j plykrt. Ennek ellenre e jtkok fenntartshoz forrsokra van szksg. Az embereinknek fizetsre van szksgk, munkahelyre s j szmtgpekre s mg szmos egyb msra is. Mindig keressk a legjrhatbb utakat amikbl pnzt tudunk csinlni s ennek a pnznek a nagy rszt inkbb visszaforgatjuk a szmos jtsba. A reklmozs pldul az egyik ilyen t, amit mindenkpp ki kellett prblnunk. Elszr vatosan kipuhatoljuk, mivel prblkozzunk, majd megvalstjuk azt. Ez volt az az v, amikor elkezdtk, megltjuk hogyan tovbb.
Riporter: Miknt ltod az 1.6-os s a Source-os kzssgek kzti konfliktusokat?
Doug Lombardi: n gy gondolom, hogy ez kt kln jtk. Az 1.6 s a Source valamennyire sszekapcsoldik, azonban kt teljesen ms dolog. Kt teljesen ms motor, kt teljesen ms rendszerkvetelmny. Neknk pedig nagyon j, hiszen bszkk vagyunk, hogy ennyien jtsszk mindkettt. Az embereknek megvan a lehetsgk arra, hogy vlasszanak melyikkel jtszanak a tovbbiakban, kr is vitatkozni.
Riporter: Miknt ltod a CSPromodot? Szerinted ltezhet, hogy ez lesz a Counter-Strike j verzija?
Doug Lombardi: Nem igazn tudtam kvetni ebben a tmban az esemnyeket. A kezdetekkor pr rra tallkoztam vele [Alex Garfield], de krlbell ennyi, sokat nem tudok a projektrl.
Riporter: Lehetsget lttok arra, hogy egy harmadik fl ltal ksztett verzit tmogassatok ebbl a jtkbl?
Doug Lombardi: Ismt el kell mondjam, hogy nem tudok semmit a dologrl s nem tudtam kiprblni se. Megprbljuk tmogatni a fejlesztket gy, hogy az eszkzket megadjuk. Teht amennyiben egy modifikcit akar valaki csinlni egy jtkhoz, azt mi nagy szeretettel vrjuk.
Riporter: Most, hogy a Team Fortress 2 elindult, hogyan ltod ez a jtk versenykpes lesz az eSportban?
Doug Lombardi: Egy olyan jtkot alkottunk, ami javarszt vidmsg, javarszt pedig az eredeti jtk adaptcija. gy rzem, hogy sikerlt az utbbi idk legjobb jtkt elkszteni, s gy ltom, hogy ezt a jtkosok is szrevettk. Az eSport fell a bta irnti reakcik mr fantasztikusak voltak. s, hogy ezt mibl lttuk? Abbl, hogy szinte az sszes torna az j szezonjra kitzte jtkknt, aminek mi nagyon rlnk is.
Riporter: A WCG CS tornn igen sok problma volt a flashbug s a guggolsugrs hibja miatt. A jvben tervezitek ezek kijavtst? Egyltaln a Valve dolgozik mg a szmos 1.6-os hiba kijavtsn?
Doug Lombardi: Mi mindig rajta tarjuk a dolgokon a szemnket, s vrunk minden fajta bejelentst is. Csinltunk egy eltr verzit a jtkbl, kimondottan specilis eventek szmra. s ha gy ltjuk, hogy az emberek valban nagyon akarjk majd a frisstseket, s azok elengedhetetlenl szksgesek lesznek, akkor termszetesen neki llunk s rnznk a dolgokra.
Riporter: A kvetkez igen nagy krds az 1.6 TV jogai. A 2007-es v kzepn a CGS bejelentette, hogy megvsrolja a TV adsok jogait az 1.6-hoz s a Source-hoz.
Doug Lombardi: Igen, nekik van joguk mutatni a TV-ben a CS-t show formjban. A jtk azonban tovbbra is sugrozhat a TV-ben, fggetlenl a CGS-tl. Teht ha valaki szeretne kzvettst adni egy eventrl vagy egy tornrl, akkor azt nyugodtan megteheti a TV-ben, a jogok nem kizrlagos tulajdonban vannak a CGS-nl.
Riporter: Ezzel azt akarod mondani, hogy jogosultak vagyunk a jtkokat bemutatni s azokbl jeleneteket kzvetteni?
Doug Lombardi: Akkor most egy kicsit tisztznunk kell a kzvetts fogalmt. Amennyiben te egy olyan show-t, kzvettst csinlsz, ami csak s kizrlag a Counter-Strike-ra pl: Ebben az esetben nem, hiszen igen limitlt jogaid vannak ezzel kapcsolatban. Ettl fggetlenl nem lehet meg minden TV-nek minden joga minden Counter-Strike-hoz, teht, ha te egy eSport kzvettsben gondolkozol vagy arra gondolsz a krdsedben, akkor a vlaszom: igen az engedlyezett.
Riporter: Mit vrhatunk a jvben? A hresztelsek szerint 2008-ban jabb jogokat adtok el. Igaz a hr?
Doug Lombardi: A Counter-Strike kzvettsekre kiadott jogok csak bizonyos ideig tartanak. Azt nem tudom, hogy a jelenlegiek meddig vannak lektve, de az biztos, hogy nem a tvoli jvrl kell beszlnnk.
Riporter: Van arra tletetek, hogy miknt lehet megoldani a problmt a klnbz broadcasterek kztt, akik ms-ms cgeknl vannak s nekik gy kln-kln jogok is kellennek?
Doug Lombardi: Ismt, gondolom, a tornkra gondolsz. Ahhoz, hogy kzvettst csinlj egy tornrl semmilyen jog nem kell neked. Csak akkor kell a jogokat beszerezned, ha a TV-ben egy olyan show-t akarsz csinlni, ami a Counter-Strike-ra pl. Nem tudom a tornk hol vannak htrltatva ebben a krdsben, hiszen te mondtad, hogy pldul a WCG is szeretn kzvetteni a sajt tornjt a TV-ben, aminek egy rsze CS lenne, erre a vlaszunk, hogy nagyszer, csinljk.
Riporter: Teht azt mondod, hogy mutathatnak pldul egy teljes meccset a TV-ben?
Doug Lombardi: Termszetesen, nincs megszabva hogy meddig tart egy Counter-Strike kzvetts. Ami a jogokat illeti az szinte kizrlagosan a Counter-Strike, mint nv felhasznlst rintik, mint ahogy az sszes sportban is, teht ha valaki gy reklmozza a show-jt, hogy Counter-Strike stb. A CS ltal dediklt show teht tiltott. Amennyiben olyan kzvettst csinlsz, aminek a CS is a rsze, akkor valsznleg az egy torna, aminek a neve fog elkerlni s nem kimondottan a CS, ebben az esetben pedig semmi problma nem lehet.
Riporter: Ami azt illeti, ezt bizony a kznsg nagy rsze teljesen mskpp ltta eddig.
Doug Lombardi: Igen n is gy reztem, hogy itt bizony nagyon sok dolgot kellett tisztzni, teht rlk, hogy ezekre rkrdeztl.
Riporter: Egy utols krds maradt a vgre, ami igazn izgatja a kzssget s ez nem ms, mint a Counter-Strike 2. Van brmifle elkpzelsetek az j CS verzirl a jvben?
Doug Lombardi: Semmi olyan, amit mostansg be tudnnk jelenteni.
Riporter: Ksznm szpen az interjt.
|