: Radeon HD3850: A kzpkategria visszahdtsa |
Radeon HD3850: A kzpkategria visszahdtsa
Lassan, de biztosan beszivrognak a boltok polcaira az ATI j megoldsai is a kzpkategriban. Az nVidia 256MB-os 8800GT-ket grget (br szemlyes vlemnyem, hogy ilyen ers GPU mell kr ilyen „kevs” memrit pakolni) mg jobb ron, de egyelre sajnos az 512-esbl sem tud eleget szlltani, pedig sokan vrnak r. Ez most nagyon j lehetsg lehet az ATI-nak, ha kpes lni vele s nem jnnek el nla ugyanazok a problmk, amire sajnos megvan az esly, tekintve, hogy az grt idponthoz kpest mr most csszsban vannak.

Az eleinte 2950Pro nven beharangozott krtykbl vgl HD3850 s HD3870 lett mire megjelentek. Mivel az els szmjeggyel a genercikat azonostjk, gy jogosan elvrhat, hogy ha mr ugrottunk egy ezrest, akkor az jelentsen valamit. Szerencsre jelent is, az RV670-re pl megoldsok ugyanis mr PCI-E 2.0-s interfsszel, DX10.1 tmogatssal, UVD-vel, valamint a Mobility Radeonokra jellemz PowerPlay-el rendelkeznek, amely dinamikusan szablyozza a kapott feszltsget s a mag rajelt, gy biztostva, hogy amikor nincs szksg a teljes kapacitsra akkor ne ftsre hasznljuk j szerzemnynket. Tudsukat tekintve gy kijelenthet, hogy ezek a jelenleg legfejlettebb megoldsok. A mai teszt sorn a 3850-et tettk nagyt al az rban hozz passzol krnyezettel. me, a rsztvevk:

A 2900GT egy ritkasg akrcsak az X1950Pro. Utbbit nem is igazn sikerlt szereznnk, gy „csaltunk” egy kicsit. A nlunk lv X1950GT ugyanis simn vitte a Pro rajeleit, gy szpen felrngattuk ket a megfelel nagysgra s reresztettk, amit csak tudtunk. Nhny tesztbl kimaradt, ami annak ksznhet, hogy mg a rgebbi DX9-es genercit kpviseli, gy nem kezeli a DX10-es kdokat. A telepts egybknt a 2900GT kivtelvel simn ment, errl viszont kiderlt, hogy brmilyen klns is, az ATI friss meghajti nem tmogatjk. De az eggyel rgebbiek sem… gyhogy maradt, amit a CD-n kaptunk. Szerencsre nem tkztnk ezzel problmkba a tesztek sorn, de ltszik, hogy egy meglehetsen limitlt szrival van dolgunk, amit nem tudunk hov tenni. Ha nem tmogatjk, mirt adtk ki?
Mieltt belekezdennk a tesztelsbe, mg essen pr sz az rakrl. A mezny legolcsbb tagja egyrtelmen a hzott X1950GT, melyet mr brutt 26 krl haza lehet vinni. Annak ksznheti jelenltt, hogy anno a kzpkategria kirlyai voltak ezek a krtyk, gy kvncsian vrtuk mennyivel lassabbak a trnfosztknl. A kvetkez lpcsfok a 8600GTS, melybl mg a legolcsbb pldnyok is 33 krnykn kezddnek. Majd jn a 2900GT mely bizony mr inkbb a 40 krnyke. A 3850 ra viszont rdekesen alakul. Az els pldnyok, amelyek megrkeztek meglehetsen drgk, vrhat, hogy mrskeldni fog az ruk hamarosan, s az olcsbbak beksznak a szintn ~40-es tartomnyba. Radsul mg karcsony eltt egy rcskkentsrl is rebesgetnek, gyhogy fel kell hogy ksse az nVidia a nadrgjt ebben a kategriban. Amit fontos mg megemlteni a krtyrl, hogy meglehetsen halkan teszi a dolgt, pedig fltnk az egy slotos htstl.
A tesztgp
Alaplap: Asus P5B-E
Processzor: Intel Core2Duo E6300 @ 2.8GHz
Memria: KingMax Mars DDR2-800
Opercis rendszer: Windows Vista az sszes fontos frissts teleptsvel
Driverek: Catalyst 7.11 s ForceWare 163.75

Nem tl meglep mdon a HD3850 toronymagasan vezeti a menetet. A 8600GTS-t szpen elveri az rban nem sokkal felette tallhat 2900GT, mg br a sort zrja, gy rezzk nincs oka szgyenkezni az X1950-nek sem.

Br a mltkori problmk utn mr nagyon ki akartuk dobni az egybknt igen j jtk tesztjt, vgl mgis bent maradt. AA nlkl a HD krtykkal mg jtszhat a jtk, m azzal egytt mr inkbb 1280 krl kell nzeldnnk.

Br az X1950 kpes a Quake Wars futtatsra, mgis kimaradt. Az indok egy „kis” driver hiba. Anno a 2600-aknl jegyeztk meg, hogy az els pr msodpercben bdletesen szaggat a jtk s onnantl kezdve megy, mint a rakta. Nos, az X1950 a 7.11-es Catalystel inkbb fordtva, megy egy kicsit majd tvlt kpregnybe s marad is. Nem lett volna rtelme feltntetni az eredmnyeit, melyek konvergltak a zr fel. Ebben a jtkban azonban nagyot villant a friss HD, egsz konkrtan kt 8600GT-vel is felr.

A Call of Juarez DX10 benchmarkjt mindig is szerettk a Radeonok, m azt is tudjuk, hogy a teszt szereti a sok memrit is, ami most nincs. Mg mindig tartjuk, hogy jobb ha a DX9-es verzi mellett maradunk, br egy 512-es HD mr megbirkzna vele.

PT Boats fronton az ATI-nl a friss meghajt sem kpes jtst hozni. Br lassan kezdjk azt hinni, hogy ezekhez a „szp” eredmnyekhez a jtknak is kze van. Remlhetleg lesz frissebb verzij teszt is idvel, mert ha nem, akkor hanyagoljuk.

Oblivion=shader a kbn. Mg mindig. Ettl fggetlenl a 3850-en mr 1600ban is tkletesen jtszhat, a tbbieknl rdemes picit lejjebb adni a minsgbeli kvnalmakat, vagy a felbontst.


Kedvenc hfedte bolygnkra mg a Mikuls se jr el, mert fl, hogy amg kmnyt keres, egy rosszarc idegen betpolja a szarvasait. Helyette inkbb otthon jtszik a Lost Planettel, hisz az j HD3850-esn mr hasznlhat fps rtkeket kap maximlis minsg mellett is. Azrt remljk nem felejt el minket idn.

A World in Conflict Mediumon tkletesen jtszhat brmelyik HD-n, az X1950-en mg csak csak, a 8600GTS-en mr nem. A magas minsgi belltsokon hiba gynyr a jtk, egy kicsit tbb kaka kell neki, vagy mg tbb memria. Termszetesen az X vgig DX9 alatt ment, mg a tbbiek Highon DX10-et hasznltak.

Az j Unreal nem olyan gpgyilkos, mint amilyennek sokan vrtk. Mg 1600-ban is megbirkzik vele brmelyik rsztvevnk, br a 8600GTS minimum fps-e mr kicsit alacsony (20 krli).


Ht ez a jtk bizony mg sokig gpgyilkos lesz, fleg ha az ember valami normlisabb felbontssal is szeretne bartkozni. Az egyetlen a meznyben, amivel rdemes prblkozni az az j HD. Megkockztatjuk, hogy mg 1280-ban is jtszhat fps eredmnyek rhetek el vele. rdekes ltni, hogy mediumon, a Pro rajeleken kegyeg X1950GT fej-fej mellett halad a 8600GTS-el, ami szp s j lenne, ha nem lettek volna kzben ordt grafikai hibk a GT kpben. Hiba pakoltuk fel a Crysishez ajnlott hotfixet.
Nem is tudjuk mikor reztk utoljra gy, de vgre nem nehz valamirl tletet mondani. A HD3850 jtt, ltott, s gyztt. Remlhetleg 1-2 hten bell bell az ra a kvnt szintre (~40) s akkor a 8600GTS komoly bajban van, 30 felett lehetetlen lesz eladni, gy az nVidia knytelen lesz rat cskkenteni, amg meg nem rkeznek az j magra pl 8600-asok. Remlhetleg meg is teszi. Logikus lps lenne, m a 8800GTS-ekbl kiindulva nem biztos, hogy meglpi. Ez utbbi miatt egybknt sikerlt is sszekapnia pr gyrtval s disztribtorral. Mindenesetre gy gondoljuk a 8600GTS mr most is tbbe kerl, mint kne.
A HD2900GT elszr jrt nlunk, s a teljestmnye nem is olyan rossz, annyival mindenkppen ersebb az nVidia megoldsnl amennyivel drgbb nla. Az egyetlen komoly problmja a tmogatottsg, ami miatt nem szvesen ajnlannk, fleg, hogy az ra krl kell, hogy kikssn a HD3850 is. Ha valaki olcsbban szeretne egy cscskrtynak kinz masszv VGA-t akkor rdekesnek tallhatja, de kb. ennyi.

Visszatrve a tmra, a HD3850-ben a kzpkategria j r/teljestmny bajnokt ksznthetjk, akkor s csakis akkor, ha abban az rszintben lesz, amelyikre grtk. Akkor viszont megrdemel egy „klnsen ajnlott” cetlit.
Jv hten rnznk a nagyobbik testvrre is, aki egy picit a 8800GT al van pozcionlva rban, s vrhatan teljestmnyben is. Mindenesetre rdekes meccsnek grkezik, mivel a sajt rkategrijban a 8800GT veszettl ers, ha nem adjk a megfelel ron a 3870-et, akkor nem sok eslye van (mi mindenesetre vrjuk a karcsony eltti rcskkentst is).
|