: Doug Lombardi interj |
Doug Lombardi interj
Letschow 2008.02.28. 14:32
A mlt hten, San Franciscoban tartottk meg ves sszerffensket (Game Developers Conference) a legnagyobb videojtk-fejleszt cgek, ahonnan termszetesen a Valve grdja sem hinyozhatott. A cg marketingrt felels vezetje, az alelnki funkcikat is ellt Doug Lombardi egy interjban beszlt legfltettebb „gyermekrl”, a Steam rendszerrl, annak fejldsrl s bvlsrl, a vrhat Valve jtkokrl, valamint a PC jtkok jvjrl is.
A Valve digitlis boltja s rendszere, a Steam az elmlt v vgn rekordbevtelt produklt, hiszen a 2006-os v megegyez idszakhoz kpest az eladsok elrtk a 158%-ot. Szintn a 2007-es esztend hozott fordulpontot abban is, hogy megjelentek az gynevezett third-party termkek is a Steam webshopjban, azaz olyan jtkokat is megvsrolhattunk, amelyeket nem a Valve fejlesztett, mint pldul a BioShock, vagy a Call of Duty 4: Modern Warfare. Ezek utn taln nem is meglep, hogy jabb piacokat kvnnak meghdtani Lombardik, akik ezttal arra gondoltak, hogy elrhetv tesznek filmeket, illetve zent is a Steamen keresztl.
A Steam igen impresszv nvekedst produklt a tavalyi v vgn. Megleptek Titeket a jelents mrtkben megemelkedett eladsi szmok, elssorban ami a third-party jtkokat illeti, mint a CoD4 s a Bioshock?
Mi az, hogy, nagyon is! Ami az illeti, lmunkban sem gondoltunk volna ilyen eladsokra. gy gondolom, remek esztend volt ez a szmtgpes jtkok szmra s minden kiad, amelyik a Steamen keresztl tette elrhetv valamelyik jtkt, elbb utbb visszatrt egy msik cmmel hozznk.
Mit vrhatunk a Steamtl az idei vben? Esetleg tervezitek tbb fajta termk forgalmazst is?
Igyekezni fogunk htkznapibb s nemzetkzi szinten elterjedtebb jtkok fel is fordulni, valamint igen, tervezzk a jtkokon kvl ms, a digitlis szrakoztats tmakrbe tartoz termkek forgalmazst is, legyen sz akr filmrl, akr zenrl. Mr javban folynak ezzel kapcsolatban a trgyalsok, s ha minden jl megy, akkor szerintem mg ez v vgn nagyszabs jtsoknak lehet szemtanja a Steam eddig sem elhanyagolhat felhasznl-kznsge.
tjra indtotttok a Steamworks-t, amely a jtkfejlesztk munkjt hivatott megknnyteni, hogy kzvetlenl a Steamre kszthessk el programjaikat. Mik a vrakozsaitok ezzel kapcsolatban?
Remlhetleg rvid idn bell szles krben el fog terjedni, mert gy gondoljuk, hogy szksg van egy ilyen lehetsgre a rendszeren bell, hiszen gy a fejlesztknek lehetsgk van knnyen Steam-es tartalmat ksztenik. Igyekeztnk gy sszelltani a felhasznlhat eszkzket, hogy mindenki megtallhassa azt, amire szksge van, legyen sz akr msolsvdelemrl, akr brmi msrl. Ezen kvl fontos megemlteni, hogy nem clunk fizetss tenni a Steamworks rendszert bizonyos szm letlts utn, ppen ezrt az egsz teljesen ingyenes a kezdetektl fogva.
A tizent milli Steam felhasznl kzl hnyan vannak, akik tnylegesen vsrolnak a rendszerben a letlthet tartalmak kzl, s hnyan azok, akik csak megvettek egy jtkot, amit a Steamen keresztl kellett regisztrlniuk, s ebben ki is merlt kzs plyafutsuk a „Gzzel”?
Ami azt illeti, ez nagyon megosztott dolog. Mg mindig sok az olyan vsrl, aki szeretn egy rendes boltban megvenni az Orange Box-ot, mert fizikailag a kezben akarja fogni a jtk dobozt, s ezzel neknk nincs is semmilyen problmnk, hiszen az r mindkt esetben megegyezik. Viszont folyamatosan n azok szma, akik jtkokat tltenek le a Steam rendszeren keresztl, s az elrejelzsek szerint ez a trend folytatdni is fog. Ami kln vicces a trtnetben, hogy az els jtk, amit az j felhasznlk letltenek, ltalban nem is Valve termk, hanem third-party program, mint pldul a Garry’s Mod. De emlthetnnk az Audiosurf-t is, amely risi sikernek bizonyult, s jelen pillanatban utcahosszal vezeti a Steam-es eladsok listjt, megelzve az Orange Box-t s a Counter-Strike-t is, legnagyobb rmnkre.
Az Orange Box PC-n kvl megjelent Xbox360-on s PS3-on is. Elgedettek voltatok a konzolos eladsokkal, illetve mennyire voltak aclosak a PC-s mutatkhoz mrten?
Elgedettek voltunk mind az Xbox360, mind a PlayStation 3 eladsokkal, hiszen elbbi esetn tllptk az egy millis hatrt, mg utbbi, amely csak decemberben jelent meg, pr szzezer rtkestett Orange Box-t tud felmutatni. Azaz sszessgben nagyjbl msfl milli konzolra eladott pldnyrl van sz, ami remek. m a PC-s eladsok termszetesen jval magasabbak.
Mgis mennyivel?
Elg, ha azt mondom, hogy jelentsen magasabbak. Kt szmjegy szzalkos klnbsg mutatkozik a PC-s verzi javra, amiben persze benne vannak a Steam-es s a viszonteladi rtkestsek, valamint most mr a kln rustott Portal, Team Fortress 2 s HL2: Episode 2 eladsok is. Teht ha a PC-s eladsokba belevesszk az Orange Box kln eladott darabjait is, akkor a klnbsg mg szembetnbb.
Ezek szerint akkor mgsem volt olyan borzalmas az elmlt v a PC jtkok szempontjbl, noha az NPD piackutat cg az eladsok cskkensrl szmolt be.
Az NPD adatok tulajdonkppen egy pillanatfelvtelnek tekinthetek. Amerikban ktsg kvl gond van a viszonteladi rtkestssel. Ellenpldnak pedig ott van mondjuk Nmetorszg, ahol sok esetben a PC-s eladsok bven tlszrnyaljk a konzolos szmokat. A lnyeg teht, hogy mindig egy nagyobb, tfogbb kpet kell vizsglni. Gondoljunk csak bele, a Blizzard egyedl mit vitt vghez 2007-ben. Figyelembe kell venni azt is, hogy a pnz milyen mretekben cserl manapsg gazdt, s, hogy a fejlesztk milyen arnyban jelentik be a jtkokat PC-re, illetve konzolokra. Ebbl a szempontbl a PC jval elrbb tart, ebben pedig igen nagy a digitlis eladsok s az eloszts szerepe.
Mi a helyzet a kalzmsolatokkal. Szerinted nagy hatsa volt a PC-s jtkeladsokra, itt az llamokban?
Termszetesen a kalzkods rossz dolog, de azt hiszem, hogy nem jelent akkora problmt (legalbbis neknk), mint amekkornak az emberek gondoljk. A jtkosok tbbsge helyesen kvn cselekedni s fizet a jtkokrt. Mindig lesznek kalzjtkok, filmek s zenk, de a tbbsg becsletes marad s nem fogja lopni ezeket a termkeket.
Mire szmthatunk a Valve sajt fejlesztseivel kapcsolatban? Milyen projekteken dolgoztok?
Az v f durransa rsznkrl a Left 4 Dead lesz. Ha minden igaz, akkor kora sszel, szeptember krnykn lesz elrhet PC-n s Xbox360-on egyarnt. risi munklatok kellettek az Orange Box elkszlthez. Mlt hnapban sikerlt megszereznnk a Turtle Rocks Studios csapatt, akik a Left 4 Dead fejlesztgrdja. Szerencss volt, hogy eddig nem dolgoztunk egy pletben, mert akkor valsznleg k is rkattantak volna az Orange Box fejlesztsre, ami visszavetette volna a Left 4 Dead munklatait. Ezen kvl termszetesen van pr dolog a tarsolyunkban, pldul j plyk s jtkmdok a Team Fortress 2-hz. Most adtuk ki a Badlands nev mapot, ami igazn j fogadtatsra lelt. Szemly szerint n gy gondolom, hogy a Team Fortress 2 a legjobb dolog, amit a Valve valaha ltrehozott.
Mi lesz a Half Life 2-vel s a Portal-lal?
Most abban a fzisban vagyunk, amikor feltesszk magunknak a krdst, hogy mi a kvetkez Portal projekt, s hova megy legkzelebb Gordon. gyhogy egy idre visszavonulunk ezekkel a tmkkal, de meggrhetem, hogy lesz mg Portal s HL2 is.
Mikorra vrhatjuk a Half Life 2: Episode 3 megjelenst?
Nem fogjuk elsietni az Episode 3 munklatait. gy visszatekintve tl mersz vllalkozs volt begrni egy-egy rszt minden vre. Semmikppen nem akarjuk csak a hatrid betartsa vgett flksz llapotban kiadni a kezeink kzl. Ami azt illeti, lassan taln nem is a legszerencssebb epizdoknak hvni ket. A msodik rsz mr pr rval hosszabb volt, mint az els, ami egyben hosszadalmasabb munklatokat is ignyel. Hamarosan elkezdnk dolgozni az Episode 3-n, de jelenleg mg nincs konkrt temterv s megjelensi dtum.
Rob Wright

|